Sűrített levegős hibrid rendszer a Citroëntől
A Citroën annak idején úttörő szerepet játszott a részecskeszűrő bevezetésében. Az idei Genfi autószalonon a márka tovább folytatta innovációinak sorát, itt debütált a Hybrid Air nevet viselő technológia. Az elnevezés egy hidraulikus rendszerhez társított, sűrített levegőt használó full hibrid megoldást takar.
A Hybrid Air technológia több, már széleskörűen alkalmazott technológiai megoldás -egy benzinmotor, egy az energiát sűrített levegő formájában tároló rendszer, egy két hidraulikus szivattyúból álló egység, illetve egy bolygóműves automata sebességváltó- leleményes ötvözete. A fejlesztési projekt során a PSA Peugeot Citroën csoport 80 szabadalmat jegyeztetett be. A rendszert egy központi felügyelő egység irányítja, mely az energiafelhasználás optimalizálása érdekében a vezető szándékait is figyelembe veszi. A rendszer háromféle üzemmód közül mindig azt használja, melyet az intelligens elektronikai vezérlőrendszer a legjobbnak ítél. Az automata váltóval kombinált belsőégésű motorhoz hidraulikus szivattyú juttatja el a sűrített levegő formájában tárolt energiát. Könnyen alkalmazkodik az egyes felhasználók vezetési igényeihez és szokásaihoz. A motor automatikusan kapcsol a három üzemmód közül abba, amelyik az adott pillanatban leginkább megfelel a vezetés viszonyainak. Az Air üzemmód a hibrid autók zéró károsanyag-kibocsátási (ZEV) üzemmódjához hasonlóan működik. A benzinmotor ilyenkor nem üzemel. Az eltárolt energia (sűrített levegő) a hidraulikus motorokon és a sebességváltón keresztül jut el a kerekekig. A forgalmi viszonyoktól függően városi körülmények között az autó 60-80%-ban közlekedhet ebben a módban. A lassítások és fékezések maximális kihasználásával biztosított a sűrített levegő hatékony újratöltése a tároló rendszerbe. 70 km/óráig aktív.
Benzines üzemmódban a hajtás az eltárolt energia rásegítése nélkül jut el a kerekekig, így főként országúton használatos. Lassításkor és fékezéskor ebben a módban is azonnali energiavisszanyerő-rendszer működik. A harmadik, vegyes üzemmódban pedig a benzinmotor és a sűrített levegő teljesítménye összeadódik. Ez főként dinamikus vezetésnél és gyorsításkor lép működésbe, és érezhető teljesítmény növekedéssel jár (az összteljesítmény akár 122 LE is lehet).
A Citroënnek komoly tervei vannak a Hybrid Air technológiával. Nemcsak Európában, hanem az összes piacon, ahol jelen van, kedvező áron be kívánja vezetni. A rendszer egyaránt alkalmazható személy- és haszongépjárműveken. Az új megoldással először a Genfi autószalon látogatói ismerkedhettek meg közelebbről. A C3 VTi 82 modellbe épített rendszer révén harmadával csökkenthető a fogyasztás: a prototípus vegyes körülmények között alig 2,9 literes fogyasztással büszkélkedhet.
A rendszer elnyerte a tekintélyes francia MAAF biztosítótársaság elismerését, a Fleet World Honours innovációs díját és az Év Legjelentősebb Motorfejlesztés Díját is. A technológia új fejezetet nyithat a környezetkímélő autózás történetében. A rendszer igazi újdonság a hibrid megoldások világában, hiszen a benzinmotor teljesítményét sűrített levegől segíti, azaz akkumulátor nélkül működik.
A Hybrid Air révén a PSA Peugeot Citroën elérhető árú, alacsony fogyasztású és egyszerűen használható technológiát vezet be a kínálatba.
forrás: www.autoblog.hu
B. A.